Czy kiedykolwiek zastanawiałeś się, jak wygląda proces pisania profesjonalnego scenariusza? A może sam prowadzisz firmę, bądź pracujesz w takiej, która potrzebuje stworzyć własny film reklamowy? – Jeśli którekolwiek z pytań jest Ci znajome, bądź zwyczajnie jesteś ciekaw, jak od kuchni powstają idee setek filmów i reklam, zapoznaj się z jednym ze sposobów codziennej pracy wielu scenarzystów.
1. Pomysł
Każda największa przygoda zaczyna się od pierwszego kroku. Podobnie każdy film, każde dzieło najpierw rodzi się w głowie scenarzysty, czy też innych autorów, a dopiero dalej zostaje przelane na papier. Jak wygląda praca na tym etapie?
- Zbierz informacje
Jeśli piszesz scenariusz na film reklamowy, najpierw zbierz wszelkie treści merytoryczne dotyczące produktu, bądź usług oferowanych przez Twoją firmę. Analogicznie, jeśli jest to film wizerunkowy, bądź inny – zapisz informacje dotyczące zagadnienia, o którym będzie traktował film. - Burza mózgów
Zbierz w jednym pomieszczeniu wszystkie osoby zaangażowane w projekt na obecnym etapie. Raz jeszcze przedstaw temat, nad którym pracujecie i pozwól myślom popłynąć w najgłębsze zakamarki wyobraźni. Spisuj każdy pomysł, jakkolwiek absurdalny by się nie wydawał. Spisuj każdą ideę, każdą myśl, każdy trop. Tu nie ma miejsca na krytycyzm. Jeśli usłyszysz pomysł, który nie ma racji bytu – zapisz go. Argumentując niedorzeczność pomysłu wybijasz wszystkich z rytmu, tracisz czas i powodujesz, że zebrani mogą zacząć hamować niektóre spontaniczne pomysły, które mogłyby okazać się strzałem w dziesiątkę. - Przefiltruj pomysły
Po zakończonej burzy mózgów nastaje moment, w którym z czystym sumieniem możesz wykreślić te idee, które od początku Ci nie pasowały. Najpierw jednak na spokojnie upewnij się, czy aby na pewno pomysł jest tak niedorzeczny, jak wydaje się na pierwszy rzut oka. Czasami spojrzenie na sytuację z innej perspektywy stawia sprawę w zupełnie innym świetle. - Połącz różne idee
Jedne z bardziej niekonwencjonalnych scenariuszy powstają wtedy, gdy łączymy dwa-trzy zupełnie niezwiązane ze sobą tematy. Tak rodzą się nowe schematy, które dalej utrwalane są w kulturze i niekiedy przechodzą do historii kina czy reklamy. Przykładem łączenia różnych idei może być Człowiek-Pająk, czy Kot w butach. - Zbuduj świat, postacie i tematykę
Posiadasz już wiedzę merytoryczną i masz pomysł na jej przedstawienie. Kolejnym etapem będzie zbudowanie adekwatnego świata i wykreowanie postaci, które opowiedzą Twoją historię zgodnie z założoną tematyką. Twoim światem, postaciami i tematyką mogą być zarówno ocean i żeglarze walczący o przetrwanie na szalejącym bezkresie wody, jak też siedziba Twojej firmy i pracownicy dopracowujący ostatnie detale jednego z produktów. - Treatment
Jest to etap, w którym rozpisujesz pełną historię filmu. W formie jednej długiej notatki opisujesz, jak przebiegają wydarzenia na ekranie – jak wyobrażasz sobie kolejne sceny. Tutaj z pomocą przyjdzie Ci struktura trzech aktów. Wstęp, rozwinięcie, zakończenie – choć znane z pisania szkolnych wypracowań, doskonale sprawdzają się w opowiadaniu historii i pisaniu scenariuszy filmowych oraz reklamowych. Pracując nad scenariuszem poświęć czas na wymyślenie takiego podziału filmu, by odbiorca miał możliwość zapoznania się ze światem przedstawionym (wstęp), następnie mógł przeżyć przygodę, którą chcesz opowiedzieć (rozwinięcie), by na koniec głęboko odetchnął i z zadowoleniem stwierdził: coś wspaniałego! (zakończenie).
2. Scenariusz
Efekt końcowy prac koncepcyjnych. Precyzyjny zapis dialogów, akcji, miejsc oraz wszelkich treści widzianych i słyszanych w filmie, gotowy do przekazania ekipie realizacyjnej.
- Im mniej, tym więcej
W świecie scenarzystów obowiązuje zasada im mniej, tym więcej. Nie chodzi tu o długość scenariusza, lecz o poziom skomplikowania dialogów i didaskaliów. Im krótsze dialogi, tym więcej miejsca na interpretację. Im mniej rozbudowane didaskalia, tym szersze pole manewru dla reżysera i aktorów, którzy dzięki świeżemu spojrzeniu mogą wprowadzić niepowtarzalne zwroty czy smaczki, jakich nie brałeś przedtem pod uwagę. - Myśli i emocje bohaterów poprzez działania
Pisząc profesjonalny scenariusz wystrzegaj się zapisów w stylu: Tomek lubi słodkości. Myśli, że kanapka z pysznym dżemem firmy X to świetny pomysł. Przedstawiając aktorowi taki tekst, wprowadzisz go w zmieszanie. Jak bowiem zagrać myśl o produkcie? Zamiast tego wyobraź sobie całą scenę i napisz: W kuchni Tomka leży kilka pudełek ciastek, czekolada i dżem firmy X. Tomek krząta się po kuchni, kiedy nagle z błyskiem w oku spogląda na dżem firmy X i wyciąga chrupiący chleb. - Format scenariusza
Większość profesjonalnych scenariuszy edytowana jest pod specjalny, uniwersalny, międzynarodowy format. Jest to bardzo duże usprawnienie pracy zarówno dla scenarzysty, jak i osób na planie, ponieważ jednolity schemat usprawnia pracę na każdym etapie. Format scenariusza składa się na precyzyjnie dobrane akapity, krój czcionki czy konkretne dzielenie stron.
Tak w uproszczeniu wygląda jeden ze sposobów pracy nad profesjonalnym scenariuszem filmowym i reklamowym. „Jeden ze sposobów”, ponieważ każdy z nas ma inną technikę pracy, a różne tematyki filmów wymagają odpowiednio dobranego, zmodyfikowanego procesu. Jeżeli jesteś gotów, by stworzyć własny film reklamowy, wizerunkowy czy promocyjny, skontaktuj się z nami już teraz, a wspólnie stworzymy szyty na miarę profesjonalny scenariusz, z którego następnie zrealizujemy Twój własny film!